luni, 1 februarie 2016

Idei de predici la Intampinarea Domnului ale PS Ioan Mihaltan al Oradiei



Intampinarea Domnului
Ev.Luca II, 22-40.

1.       Mantuitorul Iisus Hristos se dovedeste si de data aceasta ascultator si supus randuielilor templului.

2.       Avea respect fata de aceste randuieli poruncite de Dumnezeu, randuieli ce aveau rost.


3.       Nu era un criticist al randuielilor, ci un ascultator, un supus implinitor al celor sfinte.

4.       Printre traducatorii Septuagintei (Bibliei) ordonate de Ptolomeu al Egiptului era si tanarul Simeon. S-a smintit de textul Isaia 7,14: “Iata fecioara va lua in pantece si va naste fiu…” si-l framanta dilema: daca-i fecioara nu naste, daca naste nu-i fecioara. De notat: adevarul nu se intelege totdeauna numai de ratiune, ci de ratiunea luminata de credinta. Puterea dumnezeiasca e peste ratiune. Problema ratiunii lui e dezlegata de credinta si totusi a fost o fecioara ce a nascut si a nascut si a ramas fecioara: Sfanta Nascatoare de Dumnezeu.

5.       Textul intareste traditia despre Simeon si anume subliniind ca i-a fost dat de la Duhul Sfant sa nu moara pana ce va vedea dezlegarea tainei. Si rugaciunea “Acum slobozeste” intareste acest lucru.

6.       Trebuie sa recunoastem atitudinea lui Iosif si Fecioarei Maria in pastrarea legii.

7.       Iosif si mama lui erau constienti de misiunea Pruncului.

8.       Cum spre caderea si ridicarea multora? Ridicarea celor virtuosi indiferent de stari sociale si caderea altora prin pacate si faradelegi.

9.       Batranul Simeon vesteste Nascatoarei durerea inimii sale prin sabia durerii de la Rastignirea Fiului ei si atentionarea multora dintre credinciosi ca nu sunt scutiti de suferinta datorita faptului ca cred in puterea lui  Dumnezeu.

10.   Sa inteleaga rostul suferintei chiar si pentru cei credinciosi.

11.   Inca din vechiul Testament templul, avea un mare rost duhovnicesc. In jurul lui cresteau si se intareau oameni duhovnicesti: proorocita Ana.

12.   Semnificativ ca de atunci erau apreciate postul si rugaciunea si infranarea, fecioria (Ana).

13.   Chiar si Nascatoarea de Dumnezeu a fost crescuta in preajma templului.

14.   Descoperirile Dumnezeiesti de pe atunci, se cade a cunoaste, ca erau facute numai oamenilor duhovnicesti – ex. proorocita Ana.

15.   Spre deosebire de noi care uneori crestem fizic dar nu si duhovniceste – Mantuitorul a dat dovada de echilibru in ce priveste cresterea varste si a intelepciunii.

16.   Este de dorit si pentru noi o maturitate duhovniceasca crescand cu varsta, mentinand curatenia copilariei.

17.   Nu se observa o seriozitate a luptei contra pacatului pentru aceasta maturitate duhovniceasca ci mai mult o lupta pentru preocuparile lucrurilor lumesti material din cauza carora se pierde frumusetea copilariei.

18.   Pe drept cuvant rugaciunea  Sf Efrem – “duhul grijii de multe nu mi-l da mie” ci al “curatiei” este datatoare de ton.

Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei  Idei din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp. 265-267

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.